torsdag 8 januari 2015

Strategi och mål 2015 - del 1 - Sparande

Hur ser då min strategi ut för det kommande året?

Detta är första gången i mitt liv då jag faktiskt försöker formulera ett mål och en strategi för mina investeringar och mina aktieinnehav, något som jag tror kommer hjälpa mig mycket. Tanken är att kunna återgå till detta inlägg under årets gång samt att vid årsskiftet 2015/2016 återkoppla för att se huruvida jag nådde mitt mål eller inte.

Sparande
Mitt mål är att under året kunna spara 8000 kronor varje månad öronmärkta åt investeringar. Av dessa 8000 kronor ska 4000 kronor avsättas för framtida aktieköp och 4000 kronor investeras i aktier. Anledningen till att jag inte köper aktier för hela beloppet är för att jag anser (med stöd av beräkningar och resonemang på andra bloggar) att börsen är övervärderad i dagsläget. Därför väljer jag att sätta av 4000 kronor i månaden för att möjliggöra aktieköp då kurserna gått ner. Anledningen till att jag inte sätter av alla pengar i väntan på börsnedgång är att jag inte vet hur länge det dröjer innan börsen går ner och jag vill inte riskera att stå utanför börsen under en lägre tid fram över om det visar sig att börsuppgången fortsätter under flera år. Jag vill samtidigt inte gå in med alla 8000 varje månad om det visar sig att börsen går ner i närtid. Min lösning är således ett mellanting.

Vidare kommer alla aktieutdelningar som erhålls att investeras på börsen.

Detta bör resultera i att jag under år 2015 ökar både min buffert för framtida aktieköp och mitt aktieinnehav (kursförändringar exkluderat) med 48000 kronor vardera.

Jag har tvekat kring fördelningen mellan hur stor summa som ska fördelas mellan köp av aktier respektive avsättning till framtida aktieköp. Jag valde kort och gott att dela summan 8000 kronor i två ungefär lika delar. Det återstår att se hur jag ställer mig till detta beslut under året som kommer. Just denna fördelning ser jag i dagsläget inte som "huggen i sten" utan jag kan tänka mig att genomföra förändringar just på denna punkt.

Jag har i dagsläget heller ingen struktur för när jag ska börja köpa aktier för de pengar jag lagt undan för detta ändamål samt över hur lång tidsperiod jag ska sprida ut de framtida köpen. Jag kommer troligtvis att snegla på bloggaren Besser1 när det kommer till att börja köpa aktier för de undanlagda pengarna. Besser1 kommer att börja köpa aktier till flera aktieportföljer när börsen kommit ned till attraktiva nivåer. Personen bakom bloggen Besser1 är äldre än vad jag är och utstrålar en disciplin kring sitt sparande, jag tror att jag får stor nytta av att invänta att Besser1 tycker att börsen börjat bli billig hellre än att ta egna initiativ kring detta.

Jag kommer att göra en halvårsavstämning vid månadsskiftet juni/juli för att se om några omedelbara revideringar behöver göras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar