söndag 11 januari 2015

Strategi och mål 2015 - del 3 - Utdelningar

Hur ser då min strategi ut för det kommande året?

Utdelningar

Ett av de långsiktiga målen (och den egentliga kärnan) med mina investeringar är att erhålla tillräckligt med utdelningar från mina bolag för att dessa tillsammans på årsbasis ska täcka minst 100% av mina utgifter, utan att jag ska behöva sänka min livskvalitet (alltså avstå från saker som jag gör idag, eller saker som jag vill göra). Jag har i dagsläget ingen prognos för när mina utdelningar blivit tillräckligt stora för att täcka mina utgifter. Inspiration kring detta tänk har hämtats från bloggaren Ägamintid.

Baserat på att de bolag jag äger idag kommer att ge samma utdelning under 2015 som de gjorde under 2014 kommer jag att erhålla 1700 kronor i utdelning under 2015. En relativt väldigt låg summa kan jag hålla med om, men tanken med denna blogg är att jag ska ha disciplin och uthållighet att köpa utdelande aktier under många år framöver och därigenom bygga upp underlag för att erhålla en något större summa i utdelning årligen. Vad som är intressant är hur stor utdelning jag får om 15 eller 20 år.

Jag kommer alltså att betrakta mitt aktieägande som ett delägande i bolagen jag köper aktier i. Jag kommer att betrakta det som att jag köper en liten del av själva verksamheten, de anställda i bolagen kommer att spendera några sekunder och till slut förhoppningsvis minuter eller timmar åt att tjäna pengar till just mig. Om jag håller mig till att köpa aktier i välmående företag som har visat sig ha en förmåga att tjäna pengar både när börsen går uppåt och när den går nedåt kommer jag varje år att få ta del av det positiva kassaflöde som de olika verksamheterna jag är med och deläger ger upphov till.

Jag kommer nog att vara tvungen att påminna mig om just detta tankesätt när jag jag blir frestad att köpa in mig i "fantastiska bolag med oanad potential" som jag ofta blir när jag läser om dem på internet. Jag är medveten om att mina innehav i just Protector och Vardia kan kännas något tveksamma med tanke på mitt resonemang kring vilka bolag jag vill vara delägare i, men jag kommer inte att sälja dessa båda innehav i dagsläget, men jag kommer heller inte att öka i dem.

Jag kommer att göra en halvårsavstämning vid månadsskiftet juni/juli för att se om de köp jag hunnit genomföra varit i utdelande aktier samt göra en uppföljning med hur stora utdelningar som erhållits under bloggens första 6 månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar