söndag 27 mars 2016

HEBA Fastigheters AB

En liten notering (alltså inte en hel analys på djupet med mycket detaljer, utan bara en samling anteckningar).

Jag finner HEBA Fastigheters AB vara intressant.

HEBA Fastighets AB är ett fastighetsbolag med hyresbostäder i flerfamiljshus samt lokaler i Stockholmsområdet. Bolaget har ett fastighetsbestånd omfattande 63 fastigheter till ett totalt värde om 4 870 MSEK. Den totala uthyrningsbara ytan var vid samma tidpunkt 218 Tkvm. HEBAs största marknad är Stockholm-Söderort, som står för drygt hälften av hyresintäkterna. (Infotexten från Avanza)

Huvudägare finns i form av Birgitta Härnblad som kontrollerar 19,34 % av rösterna. Tillsammans med Charlotte Ericsson , Christina Holmbergh och  Anders Ericsson (dessa tre äger exakt lika många A-aktier och har samma efternamn som grundarna av bolaget) kontrollerar Härnblad 44,51 % av rösterna i bolaget.

Nedan två bilder från bolagets årsrapport 2014.



Nedan en graf över börskursen från Avanza.


Jag är helt klart intresserad av att köpa aktier i bolaget. Jag har ingen exponering mot fastigheter mer än via min aktieportfölj, så jag kan absolut tänka mig att öka min exponering mot fastigheter på sikt och jag finner bolaget HEBA representera både låg risk och god intjäningsförmåga. Jag är rent av en potentiell kund (hyresgäst) till bolaget.

Detta inlägg är vare sig en analys eller en köprekommendation, bara en notering av den information jag fick ihop medan jag väntade på att tvätten skulle bli klar så här på påskdagen.

Jag kommer att ta med mig tankarna kring HEBA och sannolikt kommer jag att köpa aktier i bolaget framöver. Direktavkastningen vid köp till dagens kurs är 1,37 %.

Jag redovisar ju min totala portfölj här på bloggen och jag äger i dag inga aktier i bolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar