tisdag 24 maj 2016

Utzoomad översikt av portföljen

Jag brukar fundera ganska mycket på hur väl diversifierad portfölj jag har, för att inte vara allt för exponerad mot ett visst bolag. Problemet är att jag hittills bara diversifierat mellan olika bolag utan att egentligen ta hänsyn till inom vilka branscher respektive bolag är verksamma.

Jag använde därför börsdata.se för att se inom vilken sektor respektive bransch mina bolag är verksamma inom. Mina amerikanska bolag placerade jag inom den bransch och sektor som verkade passa bäst utifrån den svenska indelningen som finns på börsdata.

Följande sektorer med underliggande branscher finns på Börsdata:

  • Dagligvaror
    • Konsumentprodukter
    • Livsmedel
  • Energi
    • Olja & Gas
  • Finans & Fastighet
    • Bank
    • Fastigheter
    • Investmentbolag
  • Hälsovård
    • Bioteknik
    • Läkemedel
    • Sjukvård
  • Industri
    • Bemanning
    • Byggnation
    • Byggprodukter
    • Handel & Distribution
    • Produktion
    • Tjänster & Leverans
  • Informationsteknik
    • Elektronisk utrustning
    • IT-Tjänster
    • Kommunikation
    • Programvara & Internet
  • Kraftförsörjning
    • Energiproducenter
  • Material
    • Gruv & Metall
  • Sällanköpsvaror
    • Betting & spel
    • Hotell, restaurang och nöje
    • Kläder & Textil
    • Konsument
    • Media
    • Återförsäljare
  • Telekommunikation
    • Telekommunikationstjänster
Efter att ha gått igenom och placerat in mina respektive bolag blev resultatet enligt följande två grafer.




Då jag har väldigt stor exponering mot investmentbolag blir exponeringen mot sektorn "Finans & Fastighet" alldeles enorm (48 %), men i grafen över branscher ser man att bank endast utgör 8 % (Sampo) och Fastighet 12 % (Realty Income) och resterande 28 % är Investmentbolag. Att dessa får utgöra så mycket 28 % är inte ett problem då varje sådant bolag i sig medför spridning inom övriga branscher.

Den näst största branschen jag har exponering mot är Kläder & Textil där innehaven H&M och Fenix finns representerade. Dessa har absolut likheter men också stora olikheter då det är påtagligt stora skillnad mellan dessa bolag.

Utan att egentligen  göra en djupdykning nöjer jag mig med dessa grafer och kan konstatera att ingen sektor eller bransch utgör en for stor del i portföljen. Jag har för avsikt att minska exponeringen mot vissa bolag och därmed kommer också bransch/sektor-exponeringen att minska något.

Jag kommer i ett senare inlägg att titta mer i detalj på vilka branscher och sektorer som INTE finns representerade i min portfölj. Jag har intresse i att få direkt exponering mot vissa branscher som jag idag saknar (indirekt exponering kan jag redan ha via investmentbolagen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar