söndag 19 juni 2016

"Analys" av Axfood

Jag håller på och skriver ett annat inlägg vilket resulterade i att jag började fundera på att köpa aktier i Axfood. Jag insåg dock att min portfölj redan består av ett antal mindre innehav och att jag istället borde satsa på dessa istället för att spontanköpa aktier i ytterligare ett bolag.

Anledningen till att jag blev intresserad av Axfood var att jag fokuserade på de risker som finns i ekonomin idag (nej jag syftar inte på Brexit mm, jag syftar på skulder som har växt sedan förra finanskriser, utebliven tillväxt, allt för låga räntor mm, generella marknadsrisker som funnits med oss länge). Verksamheten som Axfood bedriver är i min mening inte allt för exponerad mot dessa risker då Sverige som land kommer att behöva köpa livsmedel även i framtiden.

Direktavkastningen i Axfood är ju 6,12 % idag vilket inte är fy skam. Denna direktavkastning är dock baserad på en ganska stor extrautdelning som man kanske inte kan vänta sig i framtiden. Jag satte därför igång att räkna lite.

Alla siffror nedan kommer från Borsdata.se.

Vinsten per aktie senaste 9 åren:

2007: 3,72
2008: 3,51
2009: 3,78
2010: 4,11
2011: 4,25
2012: 4,26
2013: 4,7
2014: 5,22
2015: 6,48

Utdelning per aktie senaste 9 åren:

2007: 3
2008: 2
2009: 2,5
2010: 3
2011: 3
2012: 3
2013: 3,75
2014: 4,25
2015: 9

Utdelning som andel av vinst senaste 9 åren:

2007: 81 %
2008: 57 %
2009: 66 %
2010: 73 %
2011: 71 %
2012: 70 %
2013: 80 %
2014: 81 %
2015: 139 %

Snitt för utdelning som andel av vinst senaste 9 åren: 80 %

Utdelningssnittet ovan multiplicerat med vinsten för år 2015: 5,2 kr.

Förväntad utdelning dividerat med aktuell aktiekurs: 5,2 / 150 = 3,47 %.
Dock var utdelningen extremt hög 2015, så om vi rensat detta år från beräkningarna erhåller vi istället ett utdelningssnitt på 72 %, vilket medför en förväntad utdelning för nästa år (räknat på 2015 års vinst) på 4,7 kr vilket motsvarar en direktavkastning på 3,13 %.

Jaja, extremt mycket förenklingar och antaganden, men man får ändå en hyfsad uppfattning om kommande utdelningar och framtida direktavkastning. Den direktavkastning som jag räknat fram är för låg. I dagsläget kan man istället investera pengar i bolag som H&M, Investor, Lundbergföretagen m.fl som kanske inte nödvändigtvis har en högre direktavkastning idag men en förväntad utdelningstillväxt över tid vilket kommer medföra högre direktavkastning på sikt. H&M exempelvis handlas idag till en direktavkastning på nära 4 % och i detta bolag finns god potential till tillväxt.

Jaja, detta inlägg var en avstickare och får väl utgöra en extremt enkel analys av bolaget Axfood. För min del blir det inga köp i detta bolag i dagsläget. Däremot om kursen går ner påtagligt till, låg oss anta, 60 kr så blir min mest defensiva direktavkastning (enligt beräkningarna ovan) 7,8 %. Då känns det helt plötsligt väldigt aktuellt att köpa lite aktier i Axfood.

Ta detta inlägg för vad det är, lite snabba beräkningar utan att ens ha försökt öppna en årsrapport. Kanske har jag räknar fel, kanske inte, jag kommer dock inte att köpa några aktier i Axfood i dagsläget.

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg!

    Själv tänker jag inte så mycket i siffror när det gäller Axfood, utan mer att vi här har chansen att köpa in oss i en av få utmanare till ICA på svensk dagligvaruhandel. Och vad gäller småinnehav allmänhet så har jag det senaste året eller så köpt fler småinnehav än jag gjort tidigare, vill riskerna. Med dagens låga courtage går det ju köpa aktier för några hundralappar.

    SvaraRadera
  2. Hej Gustav!

    Kul att du kommenterar. Jag är också intresserad av att köpa aktier i Axfood, prislappen just nu känns för dyr tycker jag dock. Jag hoppas att prislappen på detta bolag ska gå ner framöver.

    Ja, det är väldigt billigt att köpa aktier för små summor idag. Risken som jag ser det är att man tappar fokus och istället börjar köpa på impuls i diverse bolag som gör att man tappar helhetsgreppet om sin portfölj. Tanken är att jag endast ska ha bolag i min portfölj som jag verkligen vill äga på sikt och då bör jag fokusera på dessa och bygga upp de innehaven istället för att köpa fler små, annars kommer det sluta med att jag har aktier från Stockholmsbörsens alla bolag i min portfölj.

    SvaraRadera