lördag 17 september 2016

Erbjudande från P&G - aktier i Coty Inc

Det dök här om dagen upp ett erbjudande i Avanza, något jag tidigare inte varit med om. Jag har spanat runt lite bland övriga bloggar men har inte lagt märke till att någon skrivit mer i detalj om vad detta erbjudande egentligen handlar om, så jag har nu försökt sätta mig in i detaljerna kring detta erbjudande och förstå vad det innebär.

Syfte
Detta inlägg tjänar tre syften:

  • Att jag själv ska försöka förstå erbjudandet.
  • Att delge andra min tolkning av erbjudandet.
  • Om någon med mer insikt i erbjudandet läser detta inlägg hoppas jag denna person vill dela med sig av sina tankar som en kommentar till detta inlägg.

Erbjudandet
Erbjudandet på Avanza lyder enligt följande:
För varje en (1) aktie i Procter & Gamble erbjuds aktier i COTY Inc till villkor som fastställs senare.
Sista svarsdag: 2016-09-28 23:59.
Ok, jag hade ingen aning om vad COTY är för något, och kunde inte hitta något om detta bolag på P&Gs hemsida heller, så det blev till att läsa på Wikipedia istället... (Min översättning nedan)
Coty, Inc är en Amerikansk tillverkare av skönhetsprodukter baserat i New York, grundat i Paris 1904. De huvudsakliga produkterna är dofter, kosmetika och hud- och kroppsvårdsprodukter. Coty är kända för sina samarbeten med designers och kändisar i sitt arbete att skapa dofter. Deras största varumärken är Calvin Klein, Chloe, Davidoff, y, Marc Jacobs, Philosophy, Adidas, Playboy, OPI Products, Rimmel London och Sally Hansen.
Bolaget är noterat på den amerikanska börsen, men via google finance ser jag endast historik sedan juni 2013. Bolaget verkar ha delat ut pengar en gång per år sedan dess och handlas med direktavkastning 1,12 % till P/E 58.

Erbjudandet
Ok, så vad går egentligen erbjudandet som jag ska ta ställning till ut på?

Via Avanza finns en länk dels till P&Gs hemsida och dels en länk till ett detaljerat dokument med detaljerna och villkoren kring erbjudandet. Nedan är mitt försök till att översätta och tolka erbjudandet (tveksamma översättningar inom citationstecken):

P&G tillkännager inledningen av ett "utbyteserbjudande" för "separation" av sina globala verksamheter för exklusiva parfymer, kosmetika och hårfärg, tillsammans med utvalda "hårstyling-varumärken".

Detta är nästa steg i transaktionen med COTY som kommunicerades 9 juli 2015. I den föreslagna "split-off"-transaktionen kommer P&G överföra tillgångar och skulder från P&G skönhetsprodukter till "Galleria CO" (det faktiska bolagsnamnet, ej översatt), ett helägt dotterbolag till P&G som skapats för att underlätta transaktionen. Följande erbjudande innebär att "Galleria CO" blir ett helägt dotterbolag till COTY.

Erbjudandet ger aktieägare i P&G (vilket jag ju är då jag äger 8 aktier i bolaget) möjligheten att byta (jag vet inte om byta är rätt översättning av "exchange") sina aktier i P&G mot aktier i "Galleria CO" vilka sedan kommer att konverteras till aktier i COTY klass A när transaktionen slutförts. Transaktionen och fusionen förväntas vara skattefria att delta i för P&Gs aktieägare.

Erbjudandet innehåller följande viktiga delar:

  • Aktieägare i P&G har möjlighet att utbyta alla, några eller inga av sina aktier i P&G till aktier i "Galleria CO", under förutsättning att den proportionella beräkningen av erbjudandet är övertecknad.
  • Deltagande aktieägare i P&G beräknas få aktier i "Galleria CO" värda ca 1,075 dollar för varje dollar man innehar aktier i P&G förutsatt den övre gräns som anges nedan.
  • P&G beräknar emittera 409 726 299 aktier i "Galleria CO" i utbyteserbjudandet. Antalet aktier i P&G som kommer att accepteras i utbyteserbjudandet kommer att bero på det slutliga förhållandet mellan aktier i P&G som deltar och som inte dras tillbaka korrekt.
  • Aktier i "Galleria CO" kommer inte att "levereras" till deltagare i erbjudandet. Deltagarna kommer istället att motta aktier i COTY klass A i samband med fusionen. Någon marknadshandel av aktier i "Galleria CO" kommer aldrig existera.
Erbjudandet är utformat för att låta aktieägare i P&G byta sina aktier i bolaget (P&G) mot aktier i "Galleria CO" till en rabatt på 7 %. Priset på aktierna i "Galleria CO" sätts av P&G som beskrivs nedan, under förutsättning att en övre gräns på 3,9033 aktier av "Galleria CO" per aktie i P&G. P&G kommer att bestämma till vilket pris aktier i P&G och aktier i "Galleria CO" kommer att utbytas genom en beräkning av medelvärdet av priset som aktierna i P&G handlas till under tre på varandra följande handelsdagar.

Slutsats
Ordvalet "exchange" i erbjudandet får mig att tveka lite, men jag misstänker att behåller sina aktier i P&G och tilldelas aktier i COTY motsvarande värdet av P&Gs portfölj med skönhetsprodukter till 7 % rabatt. Om det är så som jag misstänker borde det vara lämpligt som aktieägare i P&G att acceptera erbjudandet.

Någon med bättre koll på detta förfarande som vill dela med sig av sin kunskap? Lämna gärna en kommentar nedan.

5 kommentarer:

  1. Kul med ett inlägg ang. detta.

    Jag personligen uppfattade det som att man blir av med sina P&G-aktier och därefter erhåller aktier i COTY. Men jag är inte säker på att det faktiskt är så.

    Man kanske borde kontakta Avanza och fråga hur det ligger till.

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja, det är så jag uppfattar att erbjudandet är formulerat, men det känns väl helt orimligt? Varför skulle man inte få behålla sitt övriga innehav i P&G? Jag ska i eftermiddag leta efter nyheter från juli i amerikanska tidnigningar för att se om det står något mer i detalj där, det var ju då nyheten kom. Jag har dock helt missat missat nyheten innan erbjudandet kom via Avanza.

      Radera
    2. Det är iallafall så jag tolkar det.

      Hade också lyckats missa det här och blev varse om det då jag meddelades av Avanza. Jag bör nog läsa på lite mer om vad det faktiskt innebär.

      Radera
  2. Här fanns en information länk om erbjudandet

    http://www.personalchoicefinancial.com/2016/09/14/procter-gamble-coty-exchange-offer/

    Verkar ju kasst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar. Jag håller med dig, detta verkar vara ett dåligt erbjudande, och jag tolkar informationen i länken du delade med dig av som att om jag vill behålla mina aktier i P&G så ska jag inte acceptera erbjudandet.

      Radera