söndag 16 oktober 2016

Amerikanska bolag blev precis dyrare

Jag har börjat skriva en liten artikelserie där jag går igenom lite amerikanska bolag. Tanken är att jag ska köpa endast amerikanska bolag i november baserat på att Avanza kommer att ha courtagefri handel i amerikanska värdepapper under black friday.

Då hade jag tänkt att jag skulle kunna spara lite pengar på courtaget. Låt säga att jag hade tänkt investera 10 000 kr i fem olika bolag, detta hade resulterat i 45 kr i courtage som jag då hade sparat.

Sedan 11 oktober har dock dollarn blivit 2,17 % dyrare, och om jag beräknat att köpa för 10 000 kr medför detta en extra kostnad på 217 kr... De där 45 kronorna som jag hade tänkt spara på courtaget blev plötsligt inte så aktuella...

En liten tröst i sammanhanget är att amerikanska börsen har gått ner lite på senaste tiden, så aktierna har i alla fall blivit lite billigare...

Nu är det dock mer än 1 månad kvar till Black Friday, så jag kommer inte att låta mig påverkas riktigt ännu. Valutaeffekter är dessutom oftast av tillfällig karaktär och om ett år kanske jag köper amerikanska värdepapper när dollarn endast kostar 6 kr... Att jag köper lite extra dyrt nu kan jag alltså kompenseras för i framtiden då jag kan köpa till "rea". Eller så kommer dollarn aldrig någonsin bli så billig som den är idag. Att planera utifrån valutakurs är enligt mig att spekulera, det är bara att acceptera för mig att jag inte kan förutspå valutarörelser vare sig på lång eller på kort sikt och därför bör jag genomföra mina köp i amerikanska värdepapper i november så som jag planerat.

Jag har i alla fall lite tid på mig att fundera innan det är dags för köp.

2 kommentarer:

  1. Hallå där!

    Är det spikat att Avanza kommer köra BlackFriday-rea på courtaget?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Nej, det är inte spikat vad jag vet.

      Jag kan dock konstatera att de körde gratis courtage på black friday förra året. Något de då flaggade för med i alla fall någon dags framförhållning på twitter.

      Jag kan konstatera att Avanza i år också körde gratis courtage under nationaldagen i USA 4 juli.

      Jag är relativt säker på att jag har sett någon skriva till Avanza på twitter där de ställt just denna fråga, men jag kan inte hitta denna tweet just nu trots flitigt letande.

      Om inte annat är det säkerligen en bra idé om alla engagerade skriver till Avanza på twitter och önskar gratis courtage denna dag, då kommer inte ha så mycket val om det får stor uppmärksamhet :)

      Radera