onsdag 12 oktober 2016

Uppdaterad syn på H&M

Frågan är om mycket har hänt i H&M eller om inget har hänt i H&M?

Kursmässigt har i alla fall mycket hänt, bolaget har haft en riktigt dålig utveckling och kostar nu lika mycket som det gjorde i september 2010, eller 32 % mindre än det kostade i februari 2015. Allt går ju vinkla lite som man vill, samtidigt som båda påståendena ovan är sanna har kursen gått upp med 91 % sedan november 2008 eller med 10 % sedan juni 2013.

Kursutvecklingen spelar mindre roll för mig bortsett från att jag gärna köper ett högt värde till ett lågt pris. Prisutvecklingen kan vi konstatera har varit nedåtgående, frågan är då vad som hänt med värdeutvecklingen.

Jag ser verkligen fram emot att höra vad Lundaluppen kommer att skriva om bolaget. LL har utlovat en kommentar specifikt om H&M.

Jag har fått uppfattningen att konsensus i media är att bolaget underpresterar, rapporter kommer in under förväntningarna, försäljningen är en besvikelse, konkurrenterna drar ifrån, man har frångått sin tidigare framgångsrika strategi, osv osv.

På Fundamentalanalysbloggen har en dyster bild av H&Ms framtid målats upp. Internet kommer medföra försämrade förutsättningar för H&M och man kommer inte att klara av att konkurrera mot internetbaserade företag som är uppbyggda just för att fungera online.

Mina egna framtidsspaningar (med andra ord: Mina gissningar):

  • Butiker. Det kommer att vara en konkurrensfördel att ha butiker. Jag handlar exempelvis så gott som alla kläder i butik, jag vill se att det passar, se till att plagget jag köper inte har några defekter osv. Jag fullkomligt hatar att stå i kö till någon postutlämning för att hämta paket. Finns det något företag som endast bedriver onlineverksamhet och som inte gör massiv reklam? Kläder i en lämpligt placerad butik kan sälja sig själva, men kläder online tror jag kräver massiv marknadsföring för att locka kunder. När marknadsföringen upphör kommer sannolikt också försäljningen att upphöra. Online blir det också en helt annan typ av konkurrens då man som konsument kan besöka 10 butiker samtidigt för att jämföra utbud och pris. Jag tror helt enkelt att H&M har en enorm fördel med alla sina butiker.
  • Miljöaspekt. Vare sig man vill det eller inte tror jag att miljöpåverkan är något som kommer att få mycket större genomslag i framtiden. Transporter är lätt för H&M och övriga aktörer att motivera när de stora rederierna börjar satsa på eldrift, solceller, vätgasdrift, segel osv osv. Tekniken och förutsättningarna för att skapa mer hållbara transporter finns redan idag. Däremot inom områdena hållbar vattenförbrukning, förnyelsebar energi i butikerna och återanvändning av gamla plagg osv tror jag H&M ligger långt före sina konkurrenter och jag tror att man i framtiden kommer att kunna locka konsumenter och motivera en högre pris utifrån dessa faktorer.
  • Villkor för de anställda. Jag tror att H&M i dag så väl som i framtiden kommer att kunna framhäva sig bland sina konkurrenter med bättre avtal för de anställda hos underleverantörerna osv, säkra arbetsplatser och högre löner. Detta tror jag också att fler och fler konsumenter i framtiden kommer att ta i hänsyn innan man köper sina kläder.
  • Familjen Persson kommer fortsätta köpa aktier i det egna bolaget år efter år för att i slutändan köpa ut H&M från börsen. Kanske inte helt själva, men det finns ju lite andra familjer i Sverige med kapital som jag kan tänka mig gladeligen hjälper till att köpa ut H&M från börsen.
Vad gäller tillväxten för H&M är det väl sannolikt att den kommer mattas av och sedan utebli i takt med att H&M blir en etablerad aktör på allt fler marknader. Men H&M många marknader kvar att växa på, och jag tror att bolagets tillväxt inte är i närheten av att upphöra. Däremot tror jag inte att tillväxten kommer att komma upp på tidigare toppnivåer.

Avslutningsvis, sett till aspekterna att H&M är skuldfritt, växer med 425 butiker netto per år och har en direktavkastning på 3,9 % är bolaget snarare en stark köpkandidat än en säljkandidat i portföljen. Visst, dagens P/E på 23 kan tyckas högt om tillväxten uteblir, men att prislappen skulle sjunka till 165 kr per aktie så att P/E 15 erhålls (godtyckligt vald siffra) skulle ju samtidigt medföra att direktavkastningen landar på 6 % vilket i dagens marknad och räntemiljö känns ganska avlägset.

Så, min egen bedömning blir att H&M är ett bra case och att bolaget kommer att stå sig bra i framtiden. Det finns gott om konkurrenter och H&M har all anledning att hålla sig på tå för att fortsätta försvara sina marknadsandelar och samtidigt erövra nya marknader.

Valutor, väder och andra aspekter som tillfälligt stör ett bolag som H&M är av övergående natur och samma förutsättningar gäller för alla. Kursnedgången i bolaget har varit påtaglig, kanske vänder kursen upp i morgon eller om 5 år, i det stora sammanhanget spelar det inte mig någon roll vilket. Jag har en stark tro på att bolaget kommer fortsätta leverera även framöver och jag kommer att fylla på med aktier i bolaget sakta men säkert för var månad som går. H&M utgör ju tyvärr redan 12,5 % av min portfölj så jag kommer inte köpa för några stora belopp, även om jag tror på bolaget finns det möjlighet till dolda risker i alla bolag.

2 kommentarer:

  1. Tror de kommer ha svårt att få problem att få samma vinst då de släpps sitt kopiera konsept och har egna märken. Även svårt att få vinst i förhållande till butiksyta och internetthandeln kommer inte ge samma vinstmarginaler.
    Det kommer gå bra även fortsättningsvis, men aldrig lika bra som hitintills. Blir säkert några uppåtsvingar pga av förhoppningar. Men inom några år lägger det sig på lägre tillväxttakt. MIna egna gissningar, från en glad amatör!
    Jag har lite i hm på 246 i GAV! Hoppas på ökning och säljer då av till kommande dipp under 250kr.
    Lycka till, du är duktig och påläst.

    Mvh
    Förskoläraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar.

      Varför tror du inte att internethandeln kommer att ge samma marginaler? HM tar väl samma pris online om i butik? Visserligen tillkommer fraktpriser men HM behöver inte ha några butikskostnader, lägre personalkostnader, inget snatteri mm för försäljningen som sker online?

      Ja, kursen kommer sannolikt svänga en del framöver, jag kommer sannolikt köpa i nedgångarna och behålla i uppgångarna.

      Radera