söndag 11 oktober 2015

Jag ska köpa Realty Income

För en tid sedan sålde jag mina 200 aktier i Ratos för 10324 kronor som jag ännu inte investerat i något. Jag har fungerat lite på om jag ska sprida ut pengarna på mina befintliga innehav eller om jag ska investera i ett helt nytt innehav.

Jag håller på med en liten analys av bolaget Tomra, där Latour är storägare, men jag är inte klar med den analysen ännu och jag har inte kommit fram till huruvida jag vill köpa aktier i bolaget eller om jag ska nöja mig med exponeringen jag får via Latour.

Jag har precis så som rubriken avslöjar kommit fram till att jag ska köpa aktier i Realty Income för pengarna som blev över från försäljningen av aktierna i Ratos.

Vilken analys ligger då bakom mitt beslut att köpa aktier i Realty Income? Jag har inte gjort någon egen analys då jag inte behärskar att genomföra en bra analys av ett sådant bolag, istället har jag i sedvanlig ordning tagit del av andra människors analyser av bolaget.

Jag har läst följande analyser av bolaget:
4020
Lundaluppen
The Motley Fool (sista av nio artiklar, jag har tagit del av alla 9 artiklarna)
Petrusko (1, 2, 3, 4)

Jag brukar lägga stor vikt vid Lundaluppens analyser men jag har en känsla av att han missförstått något med bolagets redovisning och hur det fungerar med utdelningen och beskattningen för bolaget, jag tycker att 4020 förklarar det hela på ett bra sätt.

Jag hinner inte göra någon egen sammanställning över vad jag läst i dagsläget då jag har lite ont om tid. Men ett beslut är taget att jag ska köpa aktier i Realty Income!

För mina 10324 kronor och dagens valutakurs på 8,2 SEK/USD ger mig 26 aktier i bolaget. Till dagens kurs på 47,77 USD är direktavkastningen 4,79 %. Givet att jag investerar hela mitt belopp kommer jag att få 494 kronor i utdelning per år eller 41 kronor i utdelning per månad. Riktigt nice att erhålla utdelningar månatligen och att summan ändå är så pass hög sett till hur liten min initiala investering är.

Mitt beslut är taget och jag kommer att genomföra mitt köp nu i veckan som kommer.

Det känns riktigt skönt att få pengarna investerade och det kommer att få en tydlig effekt på mina årliga utdelningar och min självförsörjandegrad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar