fredag 4 december 2015

Planerade aktiviteter under december 2015

Under december planerar jag att genomföra följande i min portfölj:

Sälja hela innehavet i Ratos pref. Detta då innehavet är relativt litet och då jag inte har något intresse av att öka ytterligare i detta innehav. Istället kommer jag att köpa aktier i något av portföljens övriga innehav för denna summa, ca 3 700 kr.

Jag förväntar mig följande utdelningar:

  • Realty Income Corp, ca 41 kronor netto.
  • J&J, ca 50 kr netto.
Detta medför att jag kommer köpa aktier för ca 8351 kr (månatligt köp 4000 kr, förra månadens rest 560 kr, månadens utdelningar 91 kronor, pengarna från försäljningen av Ratos pref 3700 kr).

Summan 8351 kronor är något mer än vad jag vanligtvis brukar köpa aktier för, och således krävs lite extra planering.

Jag kommer inte att ta i något nytt bolag i portföljen, även om jag är väldigt sugen på flera amerikanska utdelare just nu. Istället kommer jag att öka på i mina befintliga innehav enligt följande:

Jag avser köpa:
  • H&M, ca 1300 kr.
  • Investor, ca 1700 kr.
  • J&J, ca 1800
  • Lundberg, ca 450 kr
  • PepsiCo, ca 1760
  • Realty Income Corp, ca 1300
Summa: Ca 8 350 kr.

Detta kommer att medföra en ökning av utdelningen med ca 41 kronor (effekten från försäljningen av Ratos pref är påtaglig, med en direktavkastning på 6,67 % på nuvarande pris).

En sista förändring som jag kommer att genomföra är att sälja 100 % av mitt innehav i Spiltan räntefond och istället låta dessa pengar ligga helt kontant på mitt vanliga aktie- och fondkonto på Avanza. Detta då jag inte är imponerad av fondens utveckling i kombination med att jag inte vill ha några som helst genomförda affärer utanför mitt ISK för att underlätta min deklaration i framtiden (även om några köp och sälj i Spiltan räntefond inte är allt för komplicerat att reda ut i deklarationen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar