torsdag 24 november 2016

Kort genomgång av Astra Zeneca

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Min analys av Astra Zeneca blev något längre än mina andra ”snabbanalyser” då jag blev fascinerad av bolagets historia och tillkomst. Eller, jag har inte gjort någon egentlig analys av bolaget utan mest skrivit om dess historia, vilket i och för sig är väldigt intressant att läsa om man är intresserad av att investera i bolaget.

Astra Zeneca är ett brittiskt-svenskt multinationellt läkemedelsbolag. Bolaget är ett forskningsdrivet bioläkemedelsföretag med produkter som säljs i mer än 100 länder. Astra Zeneca uppstod i sin nuvarande form 1999 då de båda koncernerna Astra AB (svenskt) och Zeneca Group plc (brittiskt) slogs ihop.

Astra grundades 1913 i Södertälje, av 400 läkare och apotekare, apotekaren Knut Sjöberg blev bolagets första VD. 1918 köptes hela Astra av färgproducenten AB Svensk färgämnesindustri med ambitionen att skapa ett svenskt kemikalieföretag med internationell konkurrenskraft. Så blev dock inte fallet och efter finansiella problem gick bolaget i konkurs 1920. Astra köptes dock ut från konkursboet av svenska staten via bolaget Vin- och spritcentralen med ambitionen att skapa en svenskt monopol för läkemedelsproduktion. Dessa monopolplaner mötte dock kraftiga protester varpå Astra (då skuldtyngt) såldes för den symboliska summan av en krona till en konsortium skapat av affärsmannen (grosshandlaren) Erik Kristner. I detta konsortium fanns också Jacob Wallenberg med som ägare, och familjen Wallenberg har sedan dess varit involverade i företaget. Börje Gabrielsson blev VD för Astra och ledde bolaget med stor framgång fram till 1957. Astra redovisade vinst från 1929 och växte så det knakade. En av bolagets största succéer var läkemedlet Losec som introducerades 1988 och stog år 1996 för 45 % av Astras hela omsättning.

Amerikanska Pfizer visade år 2014 intresse av att köpa AstraZeneca genom att lägga ett bud på hela bolaget, men köpet gick inte igenom.

Idag ägs Astra Zeneca till 7,98 % av Blackrock, 6,7 % av The Capital Group och till 4,08 % av Investor AB.

År 2015 var bolaget världens åttonde största läkemedelsbolag sett till försäljningsintäkter.

År 2010 kom beslutet att avveckla Draco i Lund. Draco var ett läkemedelsbolag som startades 1955 i Lund för att Astra skulle kunna etablera sig nära Lunds universitet och den forskning som bedrevs där (bolaget bytte namn år 1991 till Astra-Draco för att förtydliga att det var en del av Astra). 1999 med sammanslagningen med Zeneca bytte Astra-Draco namn till AstraZeneca R&D Lund för att sedan helt integreras i Astra Zenecas globala R&D verksamhet. Vid avvecklingen 2010 förlorade 900 anställda jobbet.

År 2012 kom beslutet av avveckla forskningen i Södertälje vilket ledde till att 1 250 arbetstillfällen försvann.

Astra Zeneca har totalt 51 700 anställda i världen nästan hälften jobbar i Europa och då huvudsakligen i Storbritannien (där huvudkontoret ligger) och i Sverige (framför allt i Södertälje där världens största tablettfabrik finns).

Under 2000-talet har bolaget haft ett antal olika bakslag i sin forskning, både genom olika läkemedel som inte fått godkänt av myndigheter eller inte visat de resultat man hoppats på. Forskning är mycket kostnadsdrivande och ett preparat som läggs ner blir så klart ett stort bakslag för företaget. Detta är dock inget unikt utan något som alla läkemedelsbolag råkar ut för och är enligt mig att betrakta som en del av den dagliga verksamheten, viktigt är dock att en viss del av preparaten man forskar på faktiskt leder till en produkt som man kan sälja och tjäna pengar på. Vad jag däremot inte vet är om Astra Zenecas framgångar/bakslag på något sätt utmärker sig från andra läkemedelsföretag.
Astra Zeneca skiljer sig exempelvis lite från andra läkemedelsbolag jag kikar på så som Novo Nordisk då AZ har följande fokusområden:
  • ·         Hjärta/kärl och metabola sjukdomar (hjärtinfarkt, högt blodtryck, diabetes, åderförkalkning).
  • ·         Cancer (prostata-, bröst-, och sköldkörtelcancer).
  • ·         Andningsvägar, inflammation och autoimmunitet (astma och förkylning).
  • ·         Infektion, neurovetenskap och mage/tarm (infektion, influensa, vaccin, schizofreni, bipolär sjukdom, smärtlindring, bedövning, tarmsjukdomar).

Frågan är dock om jag är intresserad av att köpa några aktier i AstraZeneca? Jag har redan en exponering via mitt innehav i Investor vars portfölj utgörs till 9 % av AstraZeneca vilket medför att AstraZeneca utgör 0,96 % av min egen aktieportfölj. Jag tror dock inte att jag kommer att utöka mitt ägande i AstraZeneca i dagsläget, jag kommer att nöja mig med exponeringen jag får via Investor.

Bolaget handlas till direktavkastning 4,1 % och P/E 38.

Beslut: Avvakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar