torsdag 3 november 2016

Kort genomgång av intressanta bolag - del 1

Jag har funnit massor av intressanta bolag som vid en första anblick utgör goda kandidater till portföljen. För att göra en grov sållning och för att se om jag verkligen tycker att de är intressanta har jag gjort ett antal snabba analyser.

I varje analys ser jag mer till bolagets verksamhet och framtidsutsikter och fokuserar inte alls på bolagens siffror. Förvänta er alltså inga djupa och detaljerade analyser.

Man kan så klart fråga sig om det är en lämplig metod att tillämpa, men jag tror att det passar för mig. Jag har inte tagit del av några analyser av dessa bolag från några andra bloggare, men kommer att göra det i takt med att jag börjar bygga upp större innehav i de aktuella bolagen.

Som en generell gräns kan jag känna att jag inte behöver lägga oändligt med tid och gå på djupet i bolag där min investering ligger på 5 000 kr. Det är bara stora bolag jag analyserar och de flesta är väldigt väl genomlysta redan.

Jag har hittat de aktuella bolagen via andra bloggar, ekonomipoddar, finanstidningar och genom egen genomgång av börslistor.

I framtiden kommer jag att köpa premiumtjänsten på Börsdata, för att få ta del av all den fantastiska data som finns sammanställd där, det kommer sannolikt att räcka helt som analys av intressanta bolag. Om jag mäter kostnaden för en prenumeration mot mina utdelningar på årsbasis blir tyvärr kostnaden för börsdata lite för stor i dagsläget, jag kommer sannolikt att börja prenumerera i framtiden dock.

Jag kommer de kommande dagarna att presentera de båda analyserna för Mcdonalds och Diageo som jag redan har aviserat att jag avser köpa.

Bolagen jag avser snabbanalysera är följande:
Coloplast
Rockwool B
Wallenstam







3 kommentarer:

  1. Många av dina snabbanalyser kommer att täcka flertalet av mina portföljinnehav, ser fram emot att följa analyserna!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en fin portfölj, men i dagsläget har vi endast 4 gemensamma bolag där vi båda äger aktier :)

      Radera
    2. 20%-25% täckningsgrad är jag mer än nöjd med. Stort plus i kanten är att hälften av resterande är bolag som jag har spanat en del på. Övriga bolag ser jag fram emot att lära mig mer av tack vare snabbanalyserna :)

      //Humankapitalisten

      Radera