tisdag 15 november 2016

Kort genomgång av Handelsbanken

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Handelsbanken äger jag redan idag genom mitt innehav i Industrivärden och Lundbergföretagen som tillsammans kontrollerar 12,7 % av rösterna i bolaget.

Handelsbanken tillsammans med övriga banker drabbas ideligen av ett redan komplext regelverk som hela tiden utökas och olika krav som blir hårdare och hårdare. För bolagen i sig behöver inte detta vara negativt då alla ökade kostnader rimligtvis borde kunna föras vidare till kunderna. Den ökade komplexiteten i branschen borde också kunna medför att inträdesbarriärerna för konkurrenter förblir hög vilket stärker det befintliga oligopolet.

Bolagets direktavkastning ligger idag på strax över 5 %. Således mycket hög.

Handelsbanken utgör idag 25 % av Industrivärdens portfölj, och 6,5 % av Lundbergföretagens portfölj, samtidigt som Lundbergföretagens portfölj till 15,1 % består av aktier i Industrivärden… Lite onödigt komplext för mig att då äga aktier i Industrivärden, Lundbergföretagen OCH i Handelsbanken, eller?

Beräknat på mitt aktieinnehav i Industrivärden och Lundbergföretagen nu idag så utgör Handelsbanken som företag redan 2,6 % av min befintliga aktieportfölj. Detta är tillräckligt då min uppfattning är att banker innebär en hög risk och då behöver banken inte utgöra mer än så i min portfölj. Jag har ju dessutom redan exponering mot Nordea via Sampo och SEB via Investor så mitt beslut blir att inte köpa några aktier i Handelsbanken.

Det som lockar är den höga direktavkastningen, men då är det nog bättre att låta Fredrik Lundberg förvalta pengarna som delas ut från Handelsbanken.


Beslut: Köp inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar