måndag 21 november 2016

Kort genomgång av Rekitt Benckiser

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Bolaget bildades genom ett samgående mellan Reckit & Colman (Storbritannien) och Benckiser (Nederländerna) år 1999 (låter misstänkt likt Unilever) och är ett av världens största företag inom segmentet rengöringsprodukter.

Bolaget har varumärken som Vanish, Cillit Bang, Air Wick och Harpic men också produkter som Clerasil, Durex, Scholl, Veet och Strepsils.

Bolaget har en mycket stark produktkorg som människor kommer att fortsätta konsumera även om 20 år.

Problemet med bolaget är att det är noterat i London vilket innebär telefonorder hos Avanza vilket resulterar i minst 215 kr i courtage. Jag har ju som kriterium att courtaget ska understiga 1 % av beloppet jag handlar för. Detta medför att jag måste köpa aktier i bolaget för minst 21 500 kr i bolaget och detta medför att bolaget kommer utgöra ca 9 % av mitt portföljvärde. Lite för stor post utan att göra en mer grundlig analys av bolaget.

Ytterligare ett problem med bolaget är att en aktie just nu kostar 81 000 kr… Tyvärr kan jag konstatera att detta är lite för stor summa och antingen måste min portfölj växa sig mycket större eller så måste bolaget genomföra en aktiesplitt innan jag har råd att köpa en aktie i bolaget.

P/E värdet ligger på 33… Direktavkastningen är 2 %.

Beslut: Har inte råd med 1 aktie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar