onsdag 23 november 2016

Kort genomgång av Tomra

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Faktum är att jag har gjort en lite mer ingående analys av Tomra tidigare, men jag färdigställde aldrig min analys då. Jag lyfter nu in de aktuella delarna av min gamla analys av bolaget i detta inlägg. Informationen om Tomra i detta inlägg är alltså inte helt uppdaterad.

Jag har varit delägare i Tomra sedan jag i mars 2015 köpte mina första aktier i Latour. Tomra grundades 1972 i Norge och bedriver idag verksamhet i 80 länder och har ca 2500 anställda (2448 enligt årsrapporten för 2014).

Anledningen till att jag nu fått upp intresse för Tomra är följande:
  • Jag fick reda på att bolaget existerade när jag analyserade och investerade i Latour.
  • Jag har sett deras maskiner i varje ICA och COOP jag varit inne i sedan jag hörde talas om Tomra.
  • Christoffer Stockman har skrivit ett kort inlägg om bolaget.
  • Bolaget är verksamma inom affärsområden för återvinning och minskat spill av livsmedel och material mm. Detta är områden som blir mer och mer aktuella i takt med att fler länder och företag ska ställas om mot ett mer hållbart samhälle, vilket då kommer gynna Tomra.
  • Jag har tidigare sökt bra bolag noterade i Norge att köpa för att få en viss exponering mot NOK.
Det faktum att Latour är delägare i bolaget ser jag som mycket positivt då de lyckats bra som huvudägare i exempelvis ASSA, och de har alla förutsättningar att stötta Tomra i att fortsatt etablera sig internationellt.

Tomra har sin verksamhet uppdelar i framför allt två områden: Tomra Collection Solutions och Tomra Sorting Solutions.

Tomra Collection Solutions
Det är inom detta verksamhetsområde man som privatperson mest troligt kommer i kontakt med Tomra i och med deras pantmaskiner som finns inom mataffärer runt om i Sverige (och världen). Tomra är marknadsledande och beskriver sin roll inom Europa som robust. Man talar om att framför allt affärer i Tyskland kommer att byta ut sina maskiner mot nya då de gamla installerades 2006 när detta blev obligatoriskt. 

Inom Nordamerika känner företaget av den minskade volymen såld läsk som drabbar Tomra genom att antalet flaskor och burkar som ska återvinnas minskar. Denna trend har funnit under ett antal år nu. 2014 startade Tomra ett program för att kvaliteten och tillgängligheten för kunder att återvinna sina burkar/flaskor bland annat genom att hitta nya marknadsmöjligheter som exempelvis återvinningsstationer.

Tomra uppger i sin årsrapport från 2014 att de senaste åren varit viktiga för företaget inom affärsområdet Collection i och med deras nya generation RVM (reverse vending machine).

Nedan har jag lagt in tre filmer (reklamfilmer) från youtube som mer i detalj visar hur deras produkter fungerar och vad som finns bakom ytan man ser som kund i en butik. Lägg märke till att film nr 2 är på nederländska.




Inom Collection ingår tre olika verksamheter:

  • Reverse Vending (utveckling, produktion, försäljning och service av pantmaskiner)
  • Material Recovery (upphämtning, transport och processande av tomma dryckesförpackningar åt dryckestillverkare på Amerikanska östkusten och i Kanada).
  • Compaction (små och medelstora kompakteringsmaskiner)
Inom Collection är Tomras huvudsakliga kunder matåterförsäljare (livsmedelsaffärer) inom Europa och USA, en industri som inte påverkas nämnvärt av lågkonjunktur i och med att matkonsumtionen är stabil genom de ekonomiska cyklerna. Dessa matvarubutiker prioriterar ett väl fungerande återvinningssystem då många kunder väljer butik utifrån hur väl pantmaskinerna fungerar.

I Europa ser marknaden stabil ut för Tomra (enligt årsrapporten från 2014) och Tomra försvarar sin marknadsandel väl. I Europa går affärsmodellen ut på att Tomra säljer pantmaskinerna till affärerna.

I USA finns det två affärsmodeller som Tomra ägnar sig åt. Det ena på samma sätt som i Europa där Tomra säljer pantmaskinerna till respektive affär men det andra där butikerna leasar maskinerna av Tomra där Tomra alltså äger maskinerna och erhåller betalning baserat på antalet förpackningar som pantas. I slutet av 2014 hade Tomra ca 9000 maskiner utleasade i USA och ett något lägre antal sålda maskiner.

Den totala summan dryckesförpackningar som passerar genom Tomras återvinningsmaskiner ökade något under 2014, men summan som passerade genom pantmaskiner minskade något.

Nya marknader

Att det på en marknad finns ett pantsystem är en förutsättning för Tomra inom affärsområdet Collection. Under 2014 har utvecklingen tagit fart i Litauen och Kroatien och förhoppningen är att dessa marknader ska öppna sig för Tomra. I Litauen förväntas ett pantsystem tas i bruk i februari 2016 och landet förväntas ha ett behov av totalt 1000 pantmaskiner och prognosen är att de flesta kommer att leasas. I Kroatien infördes ett pantsystem år 2006 men förutsättningarna för Tomras maskiner har inte infunnit sig då streckkoder inte kan användas för identifikation och kompaktering tillåts inte. Dess hinder förväntas upphävas under 2015 och därmed öppna upp marknaden för Tomra. Tomra har bildat ett konsortium med en lokal distributör i Kroatien för att ta del av möjligheten att leverera ca 1000 maskiner på sikt.

Ny teknologi

Under fjärde kvartalet 2013 lanserade Tomra sin nya generation maskiner, T-9, och levererade ca 1000 stycken av dessa under 2014. Fördelarna är att maskinen kan läsa av dryckesförpackningen runt om och möjliggör snabbare och renare uppsamling och dryckesbehållare och då även sådana som inte har gått att samla in alls tidigare. Tomra rapporterar att dessa maskiner mottagits väl av kunderna.

Tomra Sorting Solutions

Inom detta affärsområde har Tomra kunder inom livsmedelsindustrin, gruvindustrin samt återvinningsindustrin. Förenklat kan man säga att Tomras verksamhet här innebär att Tomra levererar en maskin som sorterar bort material som avviker i storlek, färg, struktur, densitet och biometrisk karaktär.

Nedan har jag lagt in några filmer från Youtube som visar hur Tomras maskiner fungerar.





Inom Sorting finns tre olika affärsområden:

  • Food (teknologi för att sortera och processa mat inom livsmedelsindustrin).
  • Recycling (System för att sortera avfall och metall)
  • Mining (System för att sortera malm inom gruvindustrin)


Förhållandet mellan omsättningen för de båda affärsområdena visualiseras i bilden nedan, tagen från Tomras årsrapport från 2014. Som vi ser har Sorting ökat under de senaste 6 åren från ca 10 % till 30 %. Frågan är dock varför 90 % förekommer två gånger i Y-axeln...



Utdelningsandel

År 2013 delade Tomra ut 53 % av nettovinsten och valde att höja utdelningen till 59 % av nettovinsten. Målet är att dela ut mellan 40 till 60 procent.

Forskning och utveckling

Jag tycker att det är mycket viktigt att bolag lägger mycket resurser på forskning och utveckling då det lägger grunden till framtidens vinster. Tomra investerade 187 miljoner NOK år 2013 ( 45 % av nettovinsten) och 198 miljoner NOK år 2014 ( 50 % av nettovinsten).

Valutan

Den lågt värderade norska kronan är positiv både för mig och för Tomra. Jag kan köpa varje aktie billigare i och med att jag billigare kan växla från svenska till norska kronor. För Tomras del har de en stor del av sina intäkter i andra valutor än norska kronor vilket medför ökade vinster mätt i norska kronor.

Ägare

Största ägare är Latour (som jag själv äger aktier i) som äger 24,7 % av Tomra, näst största ägare är Folketrygdfondet med 10,29%, därefter en ägare med 5,43% osv.

Om man tittar på Avanza fanns det 155 ägare via Avanza när jag först skrev analysen, idag finns det 854 ägare hos Avanza.

Beslut: Jag gillar fortfarande bolaget och är intresserad av att köpa aktier i det. Det blir alltså ett köp, men bolaget är inte prioriterat då jag redan har en exponering och då det finns andra bolag som jag hellre investerar i till att börja med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar