fredag 18 november 2016

Kort genomgång av Skanska

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Skanska äger jag redan aktier i via min exponering från mina innehav i Lundbergföretagen och Industrivärden som tillsammans kontrollerar 36 % av rösterna och 11,2 % av kapitalet i bolaget.

Skanska utgör 6 % av Industrivärdens portfölj och 5,3 % av Lundbergföretagens portfölj, samtidigt som Lundbergföretagens portfölj till 15,1 % består av Industrivärden… Detta medför att Skanska redan idag utgör 0,9 % av min portfölj. Detta är inte särskilt mycket och frågan är om jag är intresserad av att köp aktier direkt i bolaget?

Skanska är ett bolag med rötter i Skåne, grundat 1887 i Malmö, men som idag har hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Bolaget bygger bostäder, kontor, sjukhus, vägar, broar och tunnlar.

Skanska har en profilering för hållbar utveckling som bland annat går ut på att ha: noll förlustprojekt, noll arbetsplatsolyckor, noll miljöincidenter, noll etiska oegentligheter och noll defekter.

P/E ligger på 13,7 (historiskt medel ungefär), direktavkastning 3,9 % (historiskt lågt), soliditeten på 22,7 % (historiskt låg) och en utdelningsandel på mellan 50 och 60 % (historiskt låg). Bolaget anger i sin årsrapport att utdelningsandelen av resultatet efter skatt ska ligga mellan 40 – 70 %.

Fredrik Lundberg, Louise Lindh och Katarina Martinsson köpte så sent som i maj aktier i Skanska för stora belopp.

Jag tror att Skanska är ett bra köp på sikt. Till skillnad från NCC och Peab tror jag att  Skanska har en större geografisk diversifiering och jag tror att Skanska i och med sina värdegrunder kommer att undvika struliga och korrupta projekt i framtiden för att istället kunna fokusera på lönsamma transparenta projekt.


Beslut: Köp.

Faktum är att jag redan har hunnit börja köpa lite aktier i bolaget sedan denna analys skrevs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar